Kako stati na kraj obijesnoj vožnji?

27.8.2018.

Teška prometna nesreća na zagrebačkoj Ilici u kojoj su poginule dvije osobe, potaknula je ponovne rasprave o tome kako stati na kraj obijesnoj vožnji. U emisiji HTV-a "Tema dana" o tome su govorili prometni vještak Goran Husinec i Robert Čop iz Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a.

Ovo nije prvi, a nažalost sigurno ni posljednji slučaj neprimjerene i obijesne vožnje mladih vozača koje završe prometnim nesrećama sa smrtnim posljedicama.

Koliko ih je, koji su najčešći uzroci i kako smanjiti broj prometnih nesreća koje uzrokuju mladi vozači, kakve akcije poduzima policija i treba li se te vozače strože sankcionirati, neka su od pitanja na koja je u HRT-ovoj Temi dana odgovarao Robert Čop iz Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a.

Nije se htio referirati na tu prometnu nesreću, rekavši da je riječ o predmetu koje vodi Državno odvjetništvo. No, načelno, rekao je, mladi vozači predstavljaju nešto veći rizik u prometu. Prema Zakonu o sigurnosti na cestama oni imaju nešto stroži pravni režim - ne smiju imati alkohola u krvi, a i pravni režim negativnih prekršajnih bodova je nešto stroži, naglasio je. No za konkretne rezultate izmjena tog zakona je prošlo premalo vremena, pa tako još nije poznato niti je li bilo i koliko trajnih oduzimanja vozačke dozvole.

Obrazložio je i da obijesna vožnja podrazumijeva sudionika u prometu koji teško krši prometne propise, vozeći u stanju nesposobnosti za vožnju, bilo zbog droga, alkohola, ili vozeći brzinom 50 km/h većom od dopuštene.

Kao najčešće uzroke najtežih prometnih nesreća Čop je naveo nepropisnu brzinu, nepoštivanje prednosti prolaska, vožnju pod utjecajem alkohola, oduzimanje prednosti.

"Ove godine je broj poginulih u nesrećama na cestama otprilike jednak kao prošle, a u prvih 7 mjeseci bio je identičan. Statistički podaci su također otprilike jednaki i kod mladih vozača. Trebamo i dalje raditi na povećanju stanja sigurnosti u prometu i razmisliti o korekciji nekih prometnih propisa", rekao je.

Na pitanje je li se pokazalo pogrešnim u zakonu mijenjati ograničenje jačine automobila za mlade vozače, jer po novom mogu voziti automobil bez obzira na snagu motora, Čop je rekao da je oko toga bilo dosta polemika, ali i da postoje mnogi argumenti za takvu odluku.

Naglasio je da se na edukaciji uvijek može raditi te da policija provodi brojne preventivne i edukativne akcije.

"U okviru kaznenog postupka moguće je izreći kaznenu mjeru oduzimanja vozačke dozvole do 5 godina, a ako ranija ponašanja ukazuju na to, moguće je zabranu izreći i trajno, no to je uvijek pojedinačno pitanje", kazao je.

Prometni vještak Goran Husinec rekao je da je recept za najtežu prometnu nesreću mladi vozač, jak auto, djevojka u autu i želja za dokazivanjem. Kazao je da je situacija na cestama sve gora te da je nužan i stroži zakon i represivne mjere kojima bi se s ceste maknule sve osobe koje rade probleme. "Novčane kazne onima koji imaju novaca ne znači ništa. Treba povećati oduzimanje vozačke dozvole i zatvorske kazne za one koji ponavljaju prometne prekršaje i za najteže prometne prekršaje", smatra.

Čop je objasnio da su novčane i zatvorske kazne za prekršaje određene u primjerenim iznosima, odnosno trajanjima. "Što se tiče prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama, to je već regulirano odredbama Kaznenog zakona. Za izazivanje prometne nesreće sa smrtnom posljedicom zapriječena je kazna do 12 godina zatvora", rekao je.

Kao čest uzrok prometne nesreće naveo je alkohol.

Kamere u prometu pokazale su se prilično učinkovitima, i kao psihološki element na vozače, a i u rasvjetljavanju okolnosti nekih prometnih nesreća. Najavio je postavljanje većeg broja kamera u skoro vrijeme. "Za vrijeme sezone je i više poginulih na cestama", rekao je.

Kaže da je po pitanju prometnih nesreća teško je uspoređivati zemlje jer svaka ima svoje specifičnosti. "Mi smo i turistička i tranzitna zemlja. Oko 10% osoba poginulih u prometu svake godine u Hrvatskoj čine nerezidenti", dodao je.

Vozačima je savjetovao oprez prije svega i poštivanje propisa.

Izvor: hrt.hr

Jeste li znali?

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama bicikl je definiran kao vozilo koje ima ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je opremljeno pedalama i pomoćnim električnim motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale. 

Stoga svi vozači koji upravljaju električnim biciklima koji se pokreću isključivo snagom elektromotora, moraju imati važeću vozačku dozvolu AM kategorije , a vozila kojima upravljaju moraju biti registrirana i osigurana.